MOTORCYKELNS UTVECKLING I KORTHET

 

 

1893     

Den första motorcykeln som var värd namnet, utvecklades av bröderna Hildebrandt tillsammans med Giesendorf och Wolfmüller. Det var en korsning mellan cykel / moped / motorcykel, 2 cyl.4-takt 1488cc med kraftöverföring genom vevstakar. (serietillverkades fram till 1897)

Av de första svenska tillverkarna vid början av 1900-talet kan nämnas Husqvarna, Nordstjärnan, Rex och Scania som till börja med var utrustade med importerade motorer.

1903-1908     

Som exempel kan nämnas Husqvarna / FN, encylindrig 4-takt på 1,5 hk.
(Se även Nymans mopeder från 1903)

1910     

Nymans började med import av tyska, franska, engelska och amerikanska motorer eller motorcyklar. Till en början såldes lättviktsmotorcyklar med NSU-motorer under det egna namnet Hermes. Bland de tidigaste modellerna fanns även:

Motorvelocipeden Neckarsulmer, med en 2-cylindrig tvåväxlad motor på 3 hk

Enesumobil, en trehjulig motorcykel med bakvagn och en kraftig motor på 6,5 hk.

1918     

Indian från Hendee Manufacturing Co med en 2-cylindrig motor på 7 hk, vilken även levererades med sidovagn.

NYMANSTILLVERKADE MOTORCYKLAR 1926 - 1960

(Då varje modell utvecklats kontinuerligt, anges här endast den huvudsakliga specifikationen under respektive produktionstid.)

1926     

NV 249. Blev Nymans första egentillverkade motorcykel med en ihopskruvad ram och motor från AB Svensk Motorindustri. (Tillverkades i 300 exemplar).


NV249

1928     

NV 249 försedd med egentillverkad motor på 8,9 Hk.

NV249

1927     

NV 250 cc som tillverkades i standard och sport fick framgångar på tävlingar och Nymans beslöt att tillverka 1000 st. av denna modell. Maskinen vägde 90 kg och var försedd med toppventiler och motsvarade 249 eller 250 cc beroende på modell. NV 249 / 250 kallades för Raja: Special, Sport, Sport Special och Super Sport. Tillverkningen pågick till 1931.

NV250 En påtår kanske?

1936-1939     

NV Lättviktare, Standard och Turist. Under denna period tillverkades två modeller av NV Lättviktare med 98 cc Sachs-motor på 2,3 hk vid 3200 r/m. ”Garanti ½ år från dag då motorn börjar brukas”. Pris standard: 435 Kr, Turist 480 Kr.

1941-1943     

NV- Elcykel. Då det rådde bensinbrist under andra världskriget, utvecklade Nymans en trehjulig transportmotorcykel med en 1 ¼ hk elmotor som var placerad över framhjulet. Under bakvagnen fanns ett antal batterier, vanligtvis 6 st. 6V x 85Ah,110Ah, eller 120 Ah, som räckte för ca 3 - 6 mils körning. Uppladdningstiden var ca 8 tim. 1943 fick el-cyklarna en något större motor på 1,5 hk och en två-växlad låda.
Chassit fanns nu med många varianter av lastutrymmen och förarplats.

Då bensinransoneringen upphörde efter kriget, konverterade Nymans de flesta elcyklar med två-taktsmotorer, som även den monterades över framhjulet. Tanken sattes i regel framför styret och drivremmen byttes ut mot kedja.

1942-1946      

NV M / 42 Nymans utvecklade för armén en terränggående motorcykel med sidovagn avsedd för skytt med automatvapen. Drivpaketet var en 2-cylindrig 1000 cc luftkyld 4-taktsmotor på 36 hk vid 4000 r/m. Drivaxeln var kopplad till två sammankopplade växellådor, den ena med 3 växlar fram och 1 back och den andra med en låg och en hög växel för körning i terräng och på vägar. Maskinen hade 2-hjulsdrift med kardanaxel och en tjänstevikt på 500 kg. Av den planerade serien om 750 st. blev endast 3 st. tillverkade för ett pris av 350.000 Kr / st. (Jeepen hade kommit och slagit ut tunga motorcyklar som lätt militärfordon)

       

NV M/42

1946-1951     

NV 8 utgjorde andra generationen av Lättviktare som var försedd med en 98 cc Sachs tvåtaktsmotor på 2,3 hk. NV 8 hade en liknande ram som den tidigare turistmodellens nedåtböjda ramrör och bredare däck. Den nya framgaffeln samt den förstärkta ramen ökade tjänstevikten till 54 kg. (pris 1952, 1.105 kr)

       

NV8

1946-1951     

NV 10 (M1 R) solomotorcykel var en utveckling av en engelsk armémotorcykel som framtagits av Royal Enfield Motorcycle. I ramen satt en encylindrig Royal Enfield tvåtaktsmotor på 125 cc och försedd med kickstart och tre växlar.

NV10

1949-1951     

NV JB var en vidareutveckling av NV 10 och hade en svensktillverkad 128 cc JB-motor på 4,5 hk från J. Benson Fabriksaktiebolag i Eskilstuna. Framgaffeln var till börja med en s.k. parallell/teleskop med en fjäder utan dämpning, men fick senare en NV teleskopgaffel med två fjädrande ben. Motorn var försedd med en engelsk Amal-förgasare, kickstart och fotväxel. NV 10 ingick i en serie av 5000 maskiner. (Pris 1949, 1.195 kr)

       

NV JB

1951-1954     

NV 11 blev den första motorcykeln som försågs med DKW-motor. Den var på 125 cc och utvecklade 5,0 hk och var försedd med tre växlar. NV 11 hade teleskopgaffel, Swingsadel, komplett el. utrustning och var besiktigad för två personer. Modellen blev snabbt en framgångsrik tävlingsmaskin i skogarna.

NV11

NV 11 B, ”Rödmyran”, var en förbättrad variant av NV 11 och var en maskin i lättviktsklassen under 75 kg. Modellen levererades senare även i ”Crescent-orange” NV 11 C, NV 11 CL var sportigare än ”Rödmyran”. (pris 1952, 1.640 kr)

       

NV11 CL

NV 11 DL var en riktig sportvariant i lägsta skatteklass som hade fälgar och skärmar i aluminium, förkromad tank, uppbockat avgasrör och TT-sadel.

NV11 DL

1951-1952     

NV 20 betraktades som årets MC-sensation. Den hade en 4-växlad Sachsmotor med frilägessökare och bromsade 6,6 hk, vilket gav en toppfart på 85 km/tim. Ramen hade hydraulisk bakhjulsupphängning och självsmörjande teleskopgaffel fram. Dessutom fanns en inbyggd hastighetsmätare i strålkastarhuset, komplett elutrustning och swingsadel. Bränsleåtgången uppgavs till 0,22 l/mil. (pris 1952, 2.010 Kr)

NV20

NV 25 var lika NV 20 men utförd i svart och krom och försedd med TT-sadel.

1951-1953      

NV 21 var i stort lika som NV 20 men försedd med den nya 3-växlade 150 cc JB-motorn på 5,5 hk. Maxhastigheten var ca 80 km/tim. Under den här perioden tillverkade Nymans ca 15-20.000 motorcyklar per år.

1951-1954      

NV 40 Royal Bullet var en engelsk Royal Enfield-motorcykel som färdigmonterades för Nymans. I ramen satt en encylindrig R-E-fyrtaktsmotor på 350 cc med toppventil. Effekten var 18 hk vilket gav en maxfart av 115 km/tim. Tjänstevikten var 170 Kg. Huvudanledningen till att man tog in denna motorcykel i programmet, var att det då rådde stor brist på stora motorer. NV 40 ”levererades efter särskild överenskommelse”. (Pris 1950, 2.840 kr)

NV40 Royal Bullet

1952      

NV 30 hade den nya DKW-motorn på 200 cc som var en utveckling av 125:an. Med sina 8.5 hk kunde man komma upp i 90 km/tim. Teleskopgaffeln hade utvecklats ytterligare och hade 120 mm rörelse och den patentsökta bakhjulsfjädringen höll nästan konstant kedjespänning trots extra lång rörelse, 90 resp.120 mm. I kombination med de två fjädrande sadlarna erhölls en komfortabel körning. Tjänstevikt 125 kg. (Pris 1952, 2.480 kr)

 

NV30

1952-1953      

NV 35 (Sixdaysmodellen) var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc och bromsade 11.5 hk, vilket ökade toppfarten till 100 km/tim och att bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellnamnet kom efter stora framgångar i Internationella Motor-6-dagars i Österrike 1952.

NV35

1953-1955      

NV 36 ”Army Sixdays”. Efter en betydande beställning av en robust men lätt armémotorcykel, utvecklades en lyxversion, som förenade kraven på oömhet och driftsäkerhet med komfort, skönhet och snabbhet. De främsta nyheterna var att hjulen hade fått s.k. fullnav, inkapslad kedja och att skärmarna var extra långa och breda och försedda med sidokanter. Två sadlar hade blivit en dubbelsadel (limpa) , tanken extra stor (18 l inkl. reserv) och ett smart styrlås i frontröret som gav 50 % rabatt på stöldförsäkringen. Motorn var densamma som på NV 35 men fanns nu även 4-växlad.

NV36

1953-1956      

NV 22 Super Sport är en helt ny sportcykel i lägsta skatte- och försäkringsklassen. Trots att den väger under 75 kg har den fullnav av aluminium, TT-sadel, crosstyre, tankväska för karta och verktyg, uppbockat avgasrör, sidomarkstöd, teleskopgaffel fram (ej fjädring bak) och en 4-växlad 150 cc Sachsmotor som har 6,5 hk. Kan erhållas svart eller röd. (Pris 1953, 1.910 Kr)

 NV22

1955-1958      

NV 12 ”Rödmyran”, hänger fortfarande med men heter nu NV 12 och dess DKW-motor på 125 cc bromsar nu 6,4 hk genom att kompressionen höjts från 5,9 till 6,1. Inbyggd väg- och hastighetsmätare samt pakethållare är nu standard. NV 12 Sport har ett något mer påkostat utförande. (Pris 1955, 1.405 kr).

1954-1957      

NV 23 Super Sport är en utveckling av NV 22. De viktigaste nyheterna är ny bakramen, bromspedal, TT-sadel, tankväska av läder, ställbara fotpinnar och ny stuk på främre avgasröret. (Pris 1955, 1.650 Kr exkl. trimningstillägg). NV23 - super sport

1955-1958      

NV 38 ”Army Sixdays” har nu fått en ny 4-växlad 250 cc DKW-motor på 14,1 hk som försetts med insugningsljuddämpare. Ny hydrauliskt dämpad bottenlänksgaffel med lägre ofjädrad vikt, och bakfjädring med sidstabil swinggaffel, stoppljus, avbländningskalott för halvljuset och hastighetsmätare med väg- och trippmätare samt formsydd dubbelsadel. Toppfart 110 km/tim.(Pris 1955, 2.525 Kr)

1955-1957      

NV 42 var egentligen en helt ny motorcykel som tagits fram av DKW och försedd med deras 2-cylindriga 350 cc-motor på 18 hk. Det var en landvägscykel med kraftig teleskopgaffel fram och med swinggaffel med hydrauliska dämpare bak med finesser som fullnav, helkapslat kedjeskydd, förkromade skenor, lackerad bensintank med kromade sidor, dubbelsadel och två lågt liggande avgasrör. Topphastigheten var 120 km/tim. Tjänstevikt 185 kg. (Pris 1955, 2.950 Kr)

NV42

1956-1960      

NV 24 ”Jet Crosser” var en vidareutveckling av NV 23 i lättviktsklassen och kom att bli den sista modellen av NV-motorcyklar. De största nyheterna var att den tidigare stumma bakramen försågs med swinggaffel och stötdämpare och att Sachsmotorn nu var på 175 cc, vilket ökade effekten från 6,5 - 10 hk. Dessa förändringar ökade toppfarten dramatiskt från 85 - 110 km/tim. (Pris 1955, 1.650 Kr exklusive trimningstillägg).

NV24 JetCrosser

 

 

 

 


En kraftig och långtgående tillbakagång för motorcykelförsäljningen i Sverige samt sammanslagningen med Monark medförde att motorcykeltillverkningen lades ned i början av 1960-talet.

Ännu i dag, år 2000, finns mer än 1500 NV-motorcyklar registrerade av Vägverket i Sverige.

TÄVLINGSMOTORCYKLAR:

Se under Tävlingar respektive Tävlingsmaskiner på dessa länkar.

Har du några bilder som skulle passa in här?
kontakta Nymans vänner.


Materialet sammanställt av Carl-Eric Zander - Nymans Vänner