Motorcykel

Nymans egen motorcykeltillverkning

Motorcykelförsäljning och agenturverksamhet varade fr.o.m. 1903 och en bit in på 1920-talet. 1926 påbörjades den egna mc-produktionen. Eibermotorn som tillverkades av Svensk Motorindustri i Örkelljunga blev introduktionen till Nymans första motorcykeltillverkningsperiod.

1926 NV Eiber: Nymans första egentillverkade motorcykel med Eibermotorer på ”257,7 cc”  ihopskruvad ram från AB Svensk Motorindustri. Tillverkades i 300 exemplar.

1927 – 1929 NV 249: Tillverkningen av en egen motor ”249 cc”, blev klar 1927, med en effekt av 2,5 – 6,5 hk. Såldes som Standard eller Sport. C:a 600 stycken av modellerna tillverkades.

1930 – 1931 NV 250 Rajah: Tillverkades i standard och sport fick framgångar på tävlingar och Nymans beslöt att tillverka 1000 st. av denna modell. Maskinen vägde 90 kg och var försedd med toppventiler och motsvarade 249 eller 250 cc beroende på modell. NV 249 / 250 kallades för Rajah: Special, Sport, Sport Special och Super Sport.

1936 – 1939 NV Lättviktare, Standard och Turist. Under denna period tillverkades två modeller av NV Lättviktare med 98 cc Sachs-motor på 2,3 hk vid 3200 r/m. ”Garanti ½ år från dag då motorn börjar brukas”. Pris standard: 435 Kr, Turist 480 Kr.

1939 NV 1939, Standard och Lyx. Strax innan andra världskriget bröt ut, hade Nymans för avsikt att tillverka en serie lättviktare med Sachs 125 cc motor. Tyvärr tillverkades enbart ett litet antal, innan omställningen till krigsproduktion var ett faktum. Inköpta motorer (med en eller två utblås kanaler) hamnade på lagret, men kom till användning då El-cyklarna konverterades 1945 till bensindrift.

Motor Sachs 123 cc, 3 växlad. Hjul 24 x 2” Tjänstevikt 65 kg. Tankvolym 7 liter. Max hastighet 70 km/tim.

1941 – 1943 NV- Elcykel. Då det rådde bensinbrist under andra världskriget, utvecklade Nymans en trehjulig transportmotorcykel med en 1 ¼ hk elmotor som var placerad över framhjulet. Under bakvagnen fanns ett antal batterier, vanligtvis 6 st. 6V x 85Ah,110Ah, eller 120 Ah, som räckte för ca 3 – 6 mils körning. Uppladdningstiden var ca 8 tim. 1943 fick el-cyklarna en något större motor på 1,5 hk och en två-växlad låda.  Chassit fanns nu med många varianter av lastutrymmen och förarplats.

Då bensinransoneringen upphörde efter kriget, konverterade Nymans de flesta elcyklar med två-taktsmotorer, som även den monterades över framhjulet. Tanken sattes i regel framför styret och drivremmen byttes ut mot kedja.

1942 – 1946 NV M Armémotorcykel: Nymans utvecklade för armén en terränggående motorcykel med sidovagn avsedd för skytt med automatvapen. Drivpaketet var en 2-cylindrig 1000 cc luftkyld 4-taktsmotor på 36 hk vid 4000 r/m. Drivaxeln var kopplad till två sammankopplade växellådor, den ena med 3 växlar fram och 1 back och den andra med en låg och en hög växel för körning i terräng och på vägar. Maskinen hade 2-hjulsdrift med kardanaxel och en tjänstevikt på 500 kg. Av den planerade serien om 750 st. blev endast 3 st. tillverkade för ett pris av 350.000 Kr / st. (Jeepen hade kommit och slagit ut tunga motorcyklar som lätt militärfordon)

1946 – 1951 NV 8: Utgjorde andra generationen av lättviktare som var försedd med en 98 cc Sachs tvåtaktsmotor på 2,3 hk. NV 8 hade en liknande ram som den tidigare turistmodellens nedåtböjda ramrör och bredare däck. Den nya framgaffeln samt den förstärkta ramen ökade tjänstevikten till 54 kg. (pris 1952, 1.105 kr)

Mer kuriosa om NV 8

 

1946 – 1951 NV 10 RE: Solomotorcykel var en utveckling av en engelsk armémotorcykel som framtagits av Royal Enfield Motorcycle. I ramen satt en encylindrig Royal Enfield tvåtaktsmotor på 126 cc och försedd med kickstart och tre växlar.

1949 – 1951 NV JB: Vidareutveckling av NV 10 och hade en svensktillverkad 128 cc JB-motor på 4,5 hk från J. Benson Fabriksaktiebolag i Eskilstuna. Framgaffeln var till börja med en s.k. parallell/teleskop med en fjäder utan dämpning, men fick senare en NV teleskopgaffel med två fjädrande ben. Motorn var försedd med en engelsk Amal-förgasare, kickstart och fotväxel. NV JB ingick i en serie av 5000 maskiner. (Pris 1949, 1.195 kr)

1951 – 1954 NV 11 A,B: ”Rödmyran” blev den första motorcykeln som försågs med DKW-motor. Den var på 125 cc och utvecklade ca: 5,0 hk och var försedd med tre växlar. NV 11 hade teleskopgaffel, Swingsadel, komplett el. utrustning och var besiktigad för två personer. Modellen blev snabbt en framgångsrik tävlingsmaskin i skogarna.


NV 11 Lyx: Hösten 1951 lackerades ett litet antal 11 B i ”Crescent-orange” med svart dekoration och utrustad med s.k. störtbåge.

NV11 C: Utrustad med stålfälgar men med lättmetall skärmar. Lätt mc: 75kg

NV11D: Sportmodell med uppbockat avgasrör, svingsadel och med skärmar och fälgar i lättmetall. Lätt mc: 75kg.

NV11CL:  Standardmodell utrustad med skärmar och fälgar i lättmetall. Lätt mc: 75kg

NV DL: Den sportigaste av dem alla. Lika modell D men med TT-sadel (limpa). Lätt mc: 75kg.

1951 – 1952 NV 20: Bbetraktades som årets MC-sensation. Den hade en 4-växlad Sachsmotor med frilägessökare och bromsade 6,6 hk, vilket gav en toppfart på 85 km/tim. Ramen hade hydraulisk bakhjulsupphängning och självsmörjande teleskopgaffel fram. Dessutom fanns en inbyggd hastighetsmätare i strålkastarhuset, komplett elutrustning och swingsadel. Bränsleåtgången uppgavs till 0,22 l/mil. (pris 1952, 2.010 Kr) 
1951 – 1953 NV 21:Var i stort lika som NV 20 men försedd med den nya 3-växlade 150 cc JB-motorn på 5,5 hk. Maxhastigheten var ca 80 km/tim. Under den här perioden tillverkade Nymans ca 15-20.000 motorcyklar per år.
css.php