CYKEL

Kort om Nymans cykeltillverkning

Nymanbolagens grundare hette Anders Fredrik Nyman (1840-1889). Han startar sin verksamhet som instrumentmakare och bandagist 1873.

Rörelsen överläts till sönerna Adolf Fredrik och Janne. Den 6 april 1893 anmäler till Magistratet i Uppsala, att driva egen verkstadsrörelse, i vilken cykelfabrikation intog den dominerande verksamheten. Bröderna ombildar firman till A F & J Nymans Stål & metall-varufabrik med verksamhet i lokaler på Dragarbrunnsgatan 22. Huset blir deras första fabriksbyggnad.

   Adolf Fredrik och Janne Nyman

A F & J Nymans startar velocipedtillverkning i liten skala. Successivt expanderar firman till andra lokaler och verksamheter innan en stabilisering till enbart cykeltillverkning blir ett faktum i kvarteret Noatun (guden Njords hemvist i nordisk mytologi )  i hörnet av Väderkvarnsgatan och S:t Persgatan i Uppsala.

Under perioden 1931 – 1961 sker förvärv av och samgående med ett antal företag i branschen, bland dem Velicopedaktiebolaget Lindblad, Östergötlands Velocipedfabrik, Wiklunds Cykel- & Motor AB och Berlin & Co. Flera av de företagen fortsatte att sälja  Nymanstillverkade cyklar med sitt eget märke.

Nymans hade tre egna cykelmärken.

  • Hermes 1895 – 1963
  • Minerva 1919 – 1950
  • Olympia  1924 – 1949




Med de företag Nymans övertog eller gick samman med tillkom ytterligare märken.

  • Crescent 1931 – 1963. Vid samgåendet med Velicopedaktiebolaget Lindblad 1931 överförs tillverkningen av deras Crescent-cyklar till Nymans.  Crescent var från början ett amerikanskt cykelmärke, som tillverkades av Western Wheel Works i Chicago. Idag ägs varumärket Crescent av Cycleurope.
  • Vega 1933 – 1951
  • Nordstjernan 1939 – 1963
  • Hinden 1948
  • Apollo 1956 – 1963
  • Med flera

Främre delen av ramrören och framgaffelns övre del försågs under vissa år med ornament som skilde sig åt mellan de skilda cykelmärkena. Så här såg Crescent-ornamentet ut.

Förutom kompletta cyklar tillverkade Nymans under många år även stora mängder halvfabrikat till återförsäljare som kompletterade cyklarna och sålde dem under eget märke. Ramarna tillverkades ofta med återförsäljarnas speciella ramornament.

 Klicka här för att se fler ramornament

Länge förblir Nymans Verkstäder Nordens största cykelföretag, men mot slutet av 1940-talet övertar AB Cykelfabriken Monark i Varberg ledningen för gott och 1960 går Nymanbolagen AB och AB Cykelfabriken Monark samman.

År 1961 inleds industriell samverkan mellan Husqvarna Vapenfabrik och Monark-Crescentkoncernen varvid Husqvarnas cykeltillverkning flyttas till Monark.

År 1963 upphör cykeltillverkningen i Uppsala och flyttas till Monark i Varberg.

Mer om Nymans historia mm hittar du  i boken Cykelgiganten i lärdomsstaden. Boken kan du köpa i vår webbutik. 

 Klicka här för att beställa boken.

Nymans cykelmodeller genom åren

På grund av det stora antal cykelmodeller som har producerats vid Nymans och då bild- och textunderlag för många av dem saknas, kan vi bara visa exempel på de cykeltyper, och varianter som Nymans har tillverkat.

 1890-talet
1896

1900-talet
1902
Hermes-cykel med damsadel
Hermes-cykel

 1910-talet

???

 1920-talet
Okänt modellår

Olympia-märket lanserades av Nymans 1919.
1930-talet
1930
Transportcykel II från 1930

 Läs mer om Hermes Transport II.

1931

Tillverkningen av Crescent-cyklar flyttas från Velocipedaktiebolaget Lindblad i Stockholm till Nymans i Uppsala.

1934
Del av annons.

Alla blanka delar utom vevparti och nav börjar tillverkas i rostfritt stål.

 Annonser om rostfria cyklar från 1930-talet

1936

Den orange Crescent-färgen gör entré.

1938

Cyklarna utrustas med gjuten bakskärmsreflex.

 1940-talet
1941
Träningscykel, dam

 Fler cyklar ur 1941 års Hermes-katalog alt 1
 Fler cyklar ur 1941 års Hermes-katalog alt 2

1946

  Fler cyklar ur 1946 års cykelkatalog

1947

Bolaget ändrar namn till Nymanbolagen AB och en ny logotype tas fram. N står för Nymanbolagen och de fyra färgfälten symboliserar  cykelmärkena Crescent, Hermes, Nordstjernan och Vega.

1948

Harry Snell vinner VM-guld 1948 i Nederländerna och begreppet Världsmästarcykeln föds.Efter den och andra stora segrar fick Crescent sina fem ”Olympiska” färger i dekoren.

Torpedo växelnav införs på nytt när tysk industri åter kommit igång efter andra världskriget.

 Läs mer om Torpedo växelnav

Parkeringslås, bärhandtag och framhjulsstabilisator introduceras.

  Läs mer om parkeringslås, bärhandtag och framhjulsstabilisator

 1950-talet
1950

Strålkastare på framskärmen blir verklighet tack vare Nymodyn – en inbyggd generator (”dynamo”) sammanbyggd med framhjulets nav.

 Nymodyn

1951

Verktygslådan som tidigare tillverkats av läder och hängde under ramen, ersätts och cyklarna får ”packningshållare” med verktygskassett av plast. Kassetten låses med det ordinarie cykellåset.

1953

 Fler cyklar ur  1953 års cykelkatalog

 1954

Världsmästarcykeln (se år 1948 ovan) börjar serieproduceras.

1955

I samband med 1955 års nya trafikbestämmelser skulle cyklar, utöver reflex, även vara försedda med baklykta med rött sken.  Nymans lanserade därför Nymolight med kombinerad lykta och reflex.

1959

Det här året lanseras ”den självlysande Crescent-cykeln”. Reflexfärgen är grön i dagsljus och finns i kombination med ljusgrå lackering. Färgen kostade 15 kr extra (motsvarande ca 190 kr år 2021), en billig livförsäkring!

Samma år utsmyckades cyklarna med pepitamönster som skapades speciellt för Crescent-cyklarna. Idén till mönstret kom från den internationella målflaggan.

Okänt modellår

Transportcykel för Postverket
 1960-talet
1960

Crescent-emblemets utseende moderniseras.

Tidigare utseendet:

Nya utseendet:

Mer information

För ytterligare information om bland annat Nymanbolagens cyklar kan vi varmt rekommendera följande webbplatser:

 Crescent.se
 Cykelmarken.thastrom.net
 Cykelhobby.com
 Raketsport.com
 Cykelhistoriska.se (Crescent-cyklar)
 Cykelhistoriska.se (Hermes-cyklar)
 Veterancykel.se

Se även föreningens webbutik där du bland annat kan beställa  häftet Nymanbolagen AB, Norra Europas största cykeltillverkare – Cykeltillverkning 1888-1963.
 Till webbutiken