NV-8 1951 (Lättviktsmotorcykel)

Många svenska fabrikat kände sig kallade och ville vara med och tillverka lättviktare. Nymanbolagen AB i Uppsala var inget undantag. Firman grundades redan 1888. Främst tillverkade de cyklar, under en period var de Nordeuropas största. Självklart ville de också vara med och tillverka lättviktare. NV och Blixt hette märkena. Redan 1932 började man tillverkningen. Nymans höll dessutom ut längst. Så sent som 1951 kom de ut med en sista modell. Lättviktsepoken hade då passerat för länge sedan.

I försäljningsbroschyren ”Vi laddar upp för 1951” skriver Nymanbolagen AB i Uppsala om lättviktaren som ännu finns med i modellprogrammet: ”Den välkända NV-8 med 98 cc Sachsmotor har kommit igen hälsad med stor tillfredsställelse av många nöjda ägare av förkrigsmodellen, som inte förrän nu velat byta till en ny maskin. Aldrig annan motorcykel än NV-8 för den kategorin Sachsentusiaster!”

 

”Till och från arbetet eller in och ut till landet…överallt kommer den pålitliga 98:an väl till pass. Liten, lätt och bensinsnål men ettrig och snabb och med en motor, som är ett under av pålitlighet och uthållighet – den världsberömda Sachsmotorn i moderniserat utförande. Sachsmotorer i modeller från åren före kriget är ännu i dagligt bruk. 98:an drar endast 0,15 lit/mil. Ni kan lätt räkna ut vad Ni tjänar på en sådan ”snålskjuts”! I alla väder är 98:an säkerheten själv.”

Och man kan gott påstå att i och med denna modell hade lättviktaren uppnått sin yttersta klass, sitt maximum. Som en rullande Stradivarius! ”EU-mopederna har inte någon chans”, jublar Tom 16 år, när han får låna pappas NV-8 för en provtur. På 1950-talet ökade fordonsbeståndet i Sverige. Fler och fler fick möjlighet att köpa sig ett motordrivet fordon. Bil, motorcykel och nymodigheten moped blev allt vanligare bland s.k. vanligt folk.

 

Nymans försökte då att åter igen blåsa liv i lättviktsköparen. Med hurtiga slogans försökte de att sälja lättviktare. Troligen var det inte så många som blidkades. Visserligen växlade man inte längre från tanken, utan nu skedde den manövern från styret. Den var dessutom ännu bättre fjädrad och såg allt mer ut som en lätt motorcykel. Fast det fanns fortfarande ett aber – pedalerna satt kvar. Ekipaget måste trampas igång! För det var ju kickstart som gällde på den här tiden och elstarten låg ännu många år fram i tiden.

- Vilka jävla fucking bromsar, skrockar Tom (med ungdomars onyanserade språkbruk) efter att ha lämnat åtskilligt med gummi efter sig i asfalten.
Således inget fel på pedalbromsarna. Knappast något fel på toppfarten heller, 60 km/tim. av en 50 år gammal lättviktare.
Enda felet med den här välgjorda Nymanprodukten var att den kom ut minst tio år för sent – fast långt före EU-moppen förstås!

Att NV-8 inte blev någon stor försäljningsframgång är helt klart, hur många som såldes är höljt i dunkel. Idag finns troligen mellan tio till femton körbara kvar

Text och foto: Gunnar Flodén

Källa: Pys, pinngas och oljerök. Lättviktsmotorcykeln i folkhemmet. Av Gunnar Flodén

 

NV – Nymans lättviktare

NV AB Nymans Verkstäder, Uppsala. Nymanbolagen började 1932 tillverka motorcyklar med 98 cc Sachsmotorer. Den populära Sachsmotorn såg dagens ljus redan 1930 då som 74 cc, 1.25 hkr, året efter kom 98 cc utförandet. Fram till krigsutbrottet såldes närmare 20.000 N.V. och Blixt lättviktare. Ända fram till 1952 såldes lättviktare. 1938 var priset 410 kr, 1951 drygt det dubbla, 860 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

NV lättviktare från 1936

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Per Edvardsson med sin välrenoverade Blixt från 1938

Till salu -fast de blir allt färre…

Källa: Pys, pinngas och oljerök. Lättviktsmotorcykeln i folkhemmet. Av Gunnar Flodén

 

NV-8 1951 Specifikation:

Motor: Sachs välkända 98 cc 2-taktsmotor. F & S förgasare. Effekt 2,75-3 hk vid 4.000 varv/min. Cyl.diam 48 mm, slaglängd 54 mm. Bränsleförbrukning ca 0,15 lit/mil.

Elektrisk utrustning: Svänghjulsmagnet Bosch 6 V 17 W. Effektiv strålkastare med hel- och halvljus, baklykta.

Koppling och växellåda: Flerlamellskoppling. Växellåda med 2 växlar. Bekväm handväxel på styrstången samt automatisk frilägessökare, ger synnerligen bekväm och säker växling.

Ram: NV kraftig strömlinjeformad rörram, extra förstärkt.

Gaffel: Smidig, elegant, fjädrande framgaffel med ställbar stötdämpare.

Sadel: Bred, bekväm, av Terry-modell.

Nav och bromsar: Expanderande fram- och bakhjulsbroms, kraftigt dimensionerade. Bak: F & S special.

Hjulbas: 1220 mm

Hjul: Fälgar 26”X2”, däck 26”X2,25” (26”X2”).

Skärmar: Extra förlängda och breda.

Bränsletank: Rymmer ca 5 lit., därav reserv ca 1 lit. 3-vägskran med dubbla filter.

Markstöd: Kraftigt, bredbent centralstöd.

Packningshållare: Med fäste för packfickor.

Signalhorn: Av bolltyp

Tjänstevikt: 54 kg

Luftpump: Extra lång.

Lackering: Rostskyddande pansarlackering, elegant röd med guldrandade skärmar.

Topphastighet: c:a 60 km/tim.

Svensk midsommar 1951, återgestaltad ett halvsekel senare

Källa: Pys, pinngas och oljerök. Lättviktsmotorcykeln i folkhemmet. Av Gunnar Flodén