MOPED

Nymans mopeder 1953 – 1963 (1965)

Autopedmotorns tillkomst

Detta är konstruktör Ing. Gösta Stilleruds skrivna artikel.

Vi på Nymans hade sedan krigsslutet 1945 provat det mesta som vi kommit över (man hade provat ett 30-tal småmotorer red anm.) och Nymans hade bred kompetens på tvåhjuliga fordon.

Den nya lagen slog ner som en bomb. Här fanns ett uppdämt behov som måste utnyttjas och vi var inte ensamma på täppan.

Nu gällde det lämpliga motorer. Fichtel & Sachs i Schweinfurt, som Nymans var generalagent för, hade visserligen börjat komma igång efter kriget men några motorer inom de närmaste åren stod inte i utsikt. Men värst var att ledande konkurrenten Monark beräknades få tillgång till motor genom ILO. I detta alvarliga läge kallar Gustaf Grahn, (som sedan 1943 var VD för Nymanbolagen och Nordens cykelkung) till sig Dipl. Ing. KG Knutsson, som några år tidigare blivit introducerad av den kände tävlingscyklisten Åke Seifart, som ingick i Gustaf Grahns Crescentstall tillsammans med ”Svängis” Johansson. Grahn beskriver läget och ger order: ”Du får ta Stillerud med dig och åka ned på kontinenten och se till att vi får det vi behöver”!

KG hade tagit sin diplomingenjörsexamen i Berlin under kriget men hade också studerat i Zürich och München bl.a. i filosofi och historia. Allt detta under en unik tidsperiod då han också hunnit skapa sig ett förnämligt kontaktnät och byggt upp sin agenturverksamhet och framtid.

För mig blev det den stora chansen att komma ut och nosa på framtiden. Åren 1936-1939 hade jag under sommarferierna varit i Berlin och praktiserat på verkstäder. Lärorika sommarmånader i ett Tyskland fyllt av nationalism och dramatik. Med mig hem hade jag goda kunskaper i språket och tysk kultur.

I KG´s sällskap, nu en ny praktik och inom affärslivet med en veckas resande i efterkrigstidens Tyskland, ett land fyllt av energi och framtidstro samt också några dagar i Holland.

Med KG´s bakgrund stod dörrarna öppna för oss så det var bara att stiga in. Vi finner dock att de få motortillverkarna av intresse som kommit igång redan är uppbundna, så vad gör vi? Då säger KG, ”vi bygger en egen motor, jag har den bästa konstruktören, de bästa leverantörerna och sen monterar ni själva motorn i Uppsala”. Konstruktören var dipl. Ing. Hans Müller som satt inne med hela Auto Unions motorkunnande, nu freelancer efter fabrikens nedläggning efter krigsslutet.

Vi finner Müller redan låst av kontrakt med annan partner, men KG ger sig inte och efter timslånga – spännande och lärorika förhandlingar är Müller beredd att bryta sitt kontrakt. KG skriver i stället ett långtidskontrakt med Müller.

Nu gäller det leverans av delar. Vi möter Dr Brücken, chef för Karl Schmidt som långsamt kommit igång efter kriget med leveranser av lättmetallgjutgods, kolvar och cylindrar i huvudsak för bilindustrin. Dr Brücken som lyssnar till KG´s vida och vilda planer blir entusiastisk och ställer upp för vårt projekt som leverantör för företagets produkter samt samordnare av övriga mekaniska delar, prototyper och provningsresurser.

Vi kontaktar vidare Elektronikföretaget SIBA och förgasartillverkaren Hintermayer, vilka båda är hungriga på order.

Vi kan nu knyta ihop ”säcken” och flyga hem med enligt KG ”ett busvasst koncept”. Vi tömmer innehållet framför Gustaf Grahn som kalla på de sina. Stora ögon, minimala diskussioner och så kommer ordern från kung Gustaf ”nu kör vi, full fart framåt pojkar och se till att ni får ihop en fin moped till vår egen motor”!

Tre veckor senare levererar Müller, som har öppnat Ingenieurbüro Andernach vid den vackra Rehnstranden, ritningarna, prototyper, provningar, beslut om serie och verktyg, allt i rasande fart. Ett år senare har Nymans monterat och sålt över 15000 mopeder, som nu under namnet AUTOPED rullar på våra vägar.

Autopeden byggdes med tonvikt på funktion.

Hösten 1952 kunde man presentera sin första egentillverkade moped. Målsättningen vid konstruktionsarbetet med Autopeden var att erhålla:

  • bästa backtagningsförmåga,
  • enkel manövrering,
  • tyst gång samt
  • placering av motorn så att den är väl skyddad och inte smutsar ned den åkande.