Båtmotorer

Marinsektionen / Utombordsmotorer

 Starten för båtmotortillverkning i Nyman regi började i samband med att Janne Nyman startat sin fabrik 1906. Till handelsregistret den 8 september 1906 skrev han följande; Undertecknad får härmed till handelsregistret anmäla, att jag här i staden under firma Janne Nymans Motorbåtsfabrik ämnar idka fabriksmässig tillverkning och försäljning av motorbåtar

En av Janne Nymans första tvåtaktsmotorer.

Nymanbolagen A.B. utbordartillverkning startade 1953, och blev en historisk upprepning av vad Janne Nyman gjorde redan 1906.Nyman hade ett väletablerat återförsäljarnät i Skandinavien för cyklar och mopeder så ”varför inte också mopeder på sjön”.Nymans framgångar med företagets mopedmotorer i egen regi 1953 (Autopedmotorn) blev startskottet för ett omfattande båtmotorprogram där dipl. Ing. K.G. Knutsson, (KGK) blev en viktig länk och supporter genom sina industrikontakter i Tyskland. Därigenom kom grundkonceptet i den fortsatta utvecklingen av båtmotorer att ledas av dipl. Ing. Hans Müller som kom från Auto-Union med hela dess motorkunnande från fordonssidan och som efter nedläggningen 1945 startade en egen konsultfirma i Andernach. Müller fick i uppdrag att konstruera en luftkyld motor på 1,5 hk med 48 cc cylindervolym.Motorkåpa, tank, rigg och växelhus lades ut till KGK, som för detta ändamål anställde dipl. Ing. Elfred Wehling.

1954 presenterades den första båtmotorn som fick namnet NV Marin vilken också fick smeknamnet ”Nyckelpigan” som kom av motorkåpans form.Den lilla luftkylda båtmotorn blev banbrytande och kom att förbättras under hela det kommande modellprogrammets utveckling fram till 1977, då den hade tillverkats i 400.000 exemplar

NV Marin motorn fick namnet Skipper.
 

Nyman kom att tillverka 1,2 och 3-cylindriga utombordsmotorer.

Under periodens förlopp 1953 – 1979 så designades motorkåporna efter dåtidens modeutveckling.Motorerna förbättrades från den i begynnelsen uppförstorade luftkylda mopedmotorn (31 resp. 38 cc) till vattenkylda och så småningom också tvåväxlade motorer.Nymans tillverkade för perioder ett s.k. båtprogram, som bestod av motorer från exvis. 4 till 22 hk.

1954 NV Skipper 70 cc fläktkyld motor med enkelt riggrör.   1958 NV Marin 70 cc 3 hk.                                                                                                   1959 2-cyl.motor på 140 cc. helgjutna cylindrar (ej losstagbara topplock).                                                                                                                              1962 2-cyl. 333 ccMûller fick i uppdrag att tillverka en 500 cc motor, vilken las i ”malpåse” p.g.a. att Nymans och Monark gick samman.1959- 60 3-cyl. 500 cc motorn kom att tillverkas i en liten serie som (60 ex) som användes i tävlingssammanhang för utprovning och då med en ”spatserkäpp” till rigg.

Nyman var i avsaknad av en stor motor i början av 60-tal (-62).          En motor  som skulle kunna användas för att dra en eller två på samma gång vattenskidåkare.  Därför gick man in och blev generalagent för den italienska motortillverkaren   Innocenti                   med Bundy-motorn som var på 30 hk och kåpan som var designad Ghia,  vem annars!

Kommentera

css.php